
 

 xiii

Preface 

This book is tied to the history of the Post-Soviet Media Law and Policy 
Newsletter.  The Newsletter came into being in 1993 after one of the editors, Monroe 
Price, had been appointed as a public interest member of the Commission on Radio and 
Television Policy, an unusual entity co-chaired—for most of its existence—by former 
President Jimmy Carter and Eduard Sagalaev, a Russian broadcasting executive.  The 
purpose of the Commission was, ostensibly, to exchange views between the U.S. and (at 
first) Soviet policymakers and executives in the broadcasting field.  The Commission was 
established in the late days of Glasnost and Gorbachev and sought to assist Gorbachev’s 
policy of openness and change.  By the time the Commission was operative, Gorbachev 
was almost part of history—as was, of course, the Soviet Union. 

The Newsletter came into being because there was then a thirst for more complete 
information about changes in the administration of Russian (and other post-Soviet) media 
policy, shifting directives, alterations in President Yeltsin’s modes of dealing with 
television.  Sources were little known, nor was it clear how issues should be defined. 

For six years, the Newsletter was published almost monthly.  It was circulated to a 
hardy band of subscribers and, through the miracle of still-new technology, was put on 
the Internet.  The Newsletter had helped develop a community, provide material for 
scholars, and assist in building or enriching a discipline of comparative media law and 
policy studies. 

In 1999, the Newsletter, for all practical purposes, was transmutated into 
Communications Law in Transition Newsletter, partly because of the existence, through 
the Internet, of a wide variety of sources for information about media policy in the post-
Soviet world.  One of the editors, Andrei Richter, invented what became a widely-read 
Russian-language version of the Newsletter, wholly separate in editorial content and in 
audience.  The Russian counterpart remains vital, at the time of this publication, and has a 
number of regional editions. 

Among those who must be thanked or acknowledged are the following.  Wade 
Greene of the Rockefeller Family Fund, who saw the need for supporting the Newsletter; 
Edith Bjornson, then of the Markle Foundation, who was responsible for placing one of 
the editors, Professor Price, as a member of the Carter Commission; Peter Krug, who, 
from the beginning, was Associate Editor of the Newsletter and a frequent contributor; 
Aleksei Simonov of the Glasnost Defence Foundation, who was an architect of a number 
of enterprises that contributed to a strong critical culture in Moscow (including the 
Newsletter).  Eric Johnson of Internews brought a muscular legal perspective to post-
Soviet media developments that only an intelligent and committed non-lawyer can bring.  
Stefaan Verhulst, the former director of the Programme in Comparative Media Law and 
Policy at the University of Oxford, provided intellectual and moral support and was a 
constant source of useful suggestions.  Helen Darbishire of the Open Society Institute 



Russian Media Law and Policy in the Yeltsin Decade 

 

 

xiv

provided a small grant that would ensure circulation of the book to a broad audience.  
Bethany Davis was responsible for taking the project in hand at a critical point in its 
development and ensuring that the manuscript would be crisper, more pointed, and within 
the publisher’s guidelines.  

The Benjamin N. Cardozo School of Law of Yeshiva University, and its Howard 
M. Squadron Program in Law, Media and Society, was the home of the Newsletter and 
allowed it to be published, nourished, and distributed.  The Jacob Burns Institute for 
Advanced Legal Studies provided generous support of the Newsletter as well as other 
related projects conducted under the auspices of the Squadron Program. 

Under the direction of one of the editors, Peter Yu, students at the Law School 
were able to assist in the preparation and production of the periodical.  Karen 
Underwood, as an assistant to Professor Price, also helped to ensure that the Newsletter 
was published.  And Timothy Hamilton and Michael Kassner have made invaluable 
contribution for making the Newsletter available online. 

The Newsletter could not have been published without the existence of BBC 
Worldwide Monitoring.  This invaluable tool is too little known, but it provides a 
chronicle of important political and economic decisions that affect media all over the 
world.  The Moscow Times, ITAR-TASS, and Interfax also are reliable sources of 
information. 

This volume does not capture the way in which the Newsletter sought to provide 
information on breaking events.  Rather, it tries to furnish a broad overview of media 
during the Yeltsin years.  Those who wish to look at the Newsletter archives should visit 
http://www.vii.org/monroe/.  The Russian-language Newsletter is available at 
http://www.medialaw.ru/. 


